Cara buat Facebook Ads




Bidang pemasaran ataupun marketing adalah aspek yang paling penting dalam sesuatu perniagaan. Ada mentor-mentor yang mencadangkan untuk memperuntuk sehingga 80% masa dan modal perniagaan untuk tujuan menghebahkan perniagaan kita ataupun dalam kata yang lain pengiklanan.
Salah satu medium yang paling bagus untuk tujuan pengiklanan di internet adalah melalui iklan di Facebook ataupun lebih dikenali sebagai Facebook Ads. Seperti yang anda tahu, berjuta orang menggunakan Facebook setiap hari. Dengan Facebook ads anda boleh mengiklankan Facebook Page perniagaan anda secara terus kepada bakal pelanggan anda.
Antara kebaikan menggunakan Facebook Ads adalah:-
- Memilih lokasi bakal pelanggan anda
- Memilh umur bakal pelanggan anda yang spesifik
- Paling penting, anda boleh mensasarkan bakal pelanggan anda melalui minat ataupun interest mereka di Facebook
Penting juga untuk anda ketahui bahawa Facebook Ads menentukan minat seseorang berdasarkan Page, Group dan gambar-gambar yang sering bakal pelanggan anda LIKE serta perkara-perkara yang mereka sering kongsikan di wall Facebook mereka.
Oleh itu, kita sebagai peniaga haruslah memanfaatkan medium ini supaya kita boleh mencapai kepada bakal pelanggan kita secara terus.
Suka saya ingatkan juga bahawa Facebook Ads boleh memakan kos yang tinggi. Namun, kos ini boleh dikurangkan jika anda betul-betul mengenal siapakah bakal pelanggan anda. Untuk ini, saya mencadangkan anda untuk membuat bisnes kanvas dan avatar pelanggan untuk produk anda.
Dalam video ini saya berkongsi cara bagaimana saya buat iklan di Facebook dengan menggunakan Facebook Ads. Semoga membantu.
Cara membuat Facebook Ads:-
1. Buat status di Facebook page anda.
Anda boleh memilih untuk membuat status secara direct di mana anda terus menjual ataupun indirect iaitu dengan berkongsi value perkhidmatan anda dahulu.
Masukkan gambar di dalam post anda. Pastikan gambar anda tidak menggandungi terlalu banyak tulisan iaitu kurang daripada 20% daripada gambar tersebut. Jika tidak Facebook Ads anda akan ditolak daripada pengiklanan.
Pastikan ada Call-To-Action ataupun apa yang anda ingin bakal pelanggan anda lakukan untuk membeli seperti mesej, email, whatsapp dan sebagainya.
Pastikan anda masukkan link Facebook Message untuk memudahkan pelanggan anda seperti:
2. Tekan butang setting di Facebook (atas kanan Facebook anda)
3. Tekan Create Ads.
3. Pilih Post Engagement menggunakan Facebook Ads.
4. Pilih Facebook Page yang anda ingin iklankan menggunakan Facebook Ads.
5. Pilih Post yang anda ingin iklankan menggunakan Facebook Ads.
6. Pilih untuk iklankan di newsfeed atau right column atau kedua-duanya sekali.
7. Pilih lokasi, umur, jantina serta maklumat-maklumat lain bakal pelanggan anda.
8. Pilh interest mengikut bakal pelanggan anda.
Interest yang betul adalah amat penting untuk anda memastikan hanya orang yang tepat sahaja boleh melihat Facebook Ads anda. Selain memastikan kebarangkalian untuk membeli setelah membaca Facebook Ads anda, interest yang betul boleh membantu menjimatkan kos Facebook Ads anda.
9. Pilih budget untuk campaign Facebook ads anda
Saya cadangkan untuk anda menetapkan nilai maksimum yang anda boleh gunakan untuk Facebook Ads setiap hari dalam USD 5 hingga USD 10 sahaja setiap hari.
Saya cadangkan juga untuk anda pilih schedule running continuously. Anda boleh kemudiannya pause atau memberhentikan iklan anda pada bila-bila masa.
10. Pilih bid dan price
Saya cadangkan anda untuk memilih bid for clicks iaitu Facebook hanya charge anda setiap kali bakal pelanggan anda menekan iklan anda dan pilih manually set your maximum bid for click (CPC). Untuk permulaan anda boleh ikut suggested bid yang Facebook cadangkan.
11. Akhir sekali tekan SAVE.

Setelah anda tekan SAVE, Facebook akan review iklan anda dan ini selalunya mengambil masa seawal-awalnya 10 minit sehingga beberapa jam.
Semoga membantu. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment